Sankt Gertruds Sti

– Pilgrimsvandring på Djursland

Denne Pilgrimsvandring starter ved Sankt Gertruds Kirke i Grenaa. Pilgrimsruten, Sankt Gertruds Sti, er 80 km., der går mellem 14 kirker, 1 kirkeruin og 1 kirkeskov i Fornæs Pastorart. Ruten er delt op i 16 etaper. Etaperne går fra kirke til kirke. Langs ruten finder du unikke kulturhistoriske steder. Du kommer primært til at gå ad gamle historiske stier, småveje, gennem skove, samt langs klinter og strande. På din Pilgrimsfærd møder du således områdets forskellige landskaber.

Sankt Gertrud var blandt andet kirkebygger og de rejsendes beskytter. Hun var kendt for at holde hånden over dem, der færdedes på rejse. Af samme grund vendte man sig til Sankt Gertrud for at få hjælp på rejser både her i livet, men også på den sidste rejse efter døden.

Ekstra Etape

Ekstra etape: Sankt Gertruds Kirke – Grenaa Kirkegård (500 m).
I Grenaa finder du den smukkeste Kirkegård. Har du derfor lidt ekstra tid, vil vi anbefale at du starter din vandring med en lille afstikker ned til Grenaa Kirkegård. Gå ned ad Nørregade, forbi skulpturen ”Søhestene”, der er skabt af billedhugger Erik Heide i 1980. Fortsæt ned til lyskrydset – bemærk gerne den nyere rødstensbygning, der huser Grenaa Sognegård (Nørregade 1). Fortsæt over lyskrydset, ad Åstrupvej, hvor du på højre hånd finder indgangen til Kirkegården. Er du allerede kaffetørstig kan du undersøge om Cafe Grenaa har åbent. Det er en social cafe, hvor alle er velkommen til at kigge forbi og drikke en kop kaffe. Cafeen er placeret ved lyskrydset overfor Kirkegården (Markedsgade 2). Cafeen har til huse i et tidligere Missionshus. Læs mere om Cafe Grenaa her: https://www.cafegrenaa.dk/
Bemærk: Det er en god ide at proviantere sig i Grenå, da næste mulighed for proviantering er i Voldby.

1. Etape

Sankt Gertruds Kirke – Kirkeruinen/ Gammel Grenå Kirke (1.1 km.)
Velkommen til Sankt Gertruds Sti. Vi starter ved Sankt Gertruds Kirke, der i daglig tale kaldes Grenaa Kirke. Bevæg dig rundt omkring kirken indtil du finder det første gnidestempel, ved kirkedøren mod vest. Fra kirken holder du til højre og går ned ad Lillegade (gågade). Her passerer du noget af det oprindelige Grenå. Giv gerne dig selv god tid til at kigge ind ad de små sidegader, hvor du kan opleve et pittoresk by-scenarie med gamle bindingsværksbygninger og stemningsfulde baggårde. Fortsæt ned til enden ad gaden, hvor du krydser vejen ved vestre port og går over i parkanlægget foran Sundhedshuset. Gå langs alleen indtil du ser en trappe til højre for dig.  Gå ad trappen op til Sundhedshuset og drej til højre og kort derefter ad stien (ved parkeringsanlægget) til Kirkeruinen. Det er en lille snørklet sti med buskads, men den er skiltet.

2. Etape

Kirkeruinen – Hammelev Kirke (4,7 km.)
Ved Kirkeruinen finder du stempel nr. 2 ved siden af infotavlen. Giv dig gerne god tid til at mærke atmosfæren og historiens vingesus. Fra Kirkeruinen følger du skiltene op ad bakken, igennem gaderne mod parkanlægget omkring Baunhøj Mølle. Brug gerne lidt tid på at se møllen og dens omgivelser. Er møllen åben, bliver den blandt andet brugt til kunstudstillinger og events. Læs mere om møllen her: https://baunhoej-moelle.dk/

Fra Baunhøj Mølle krydser du Bavnehøjvej og fortsætter ligeud ad Bellisvej, gennem parkanlægget. Er det sommer eller efterår, finder du de lækreste kirsebær på denne strækning. Følg stien og drej til højre i ”T-krydset” ved Åstrup Idrætscenter. Fortsæt ad stien indtil du møder Åstrupskrænten. Herefter drejer du til venstre et ganske kort stykke vej og gå til højre ad Mellemstrupvej. Kryds Mellemstrupvej og følg cykelstien mod Åstrup Bygade. Fortsæt herefter mod Hammelev, hvor du undervejs krydser Nordre Kattegatvej. Husk at være særligt opmærksom på trafikken på hele strækningen mod Hammelev. I Hammelev by, drejer du til venstre ad Hammelev Kirkevej. Her finder du til venstre et shelter og en legeplads. Shelteret er opført i forbindelse med etableringen af Sankt Gertruds Sti og kan frit afbenyttes. Til højre finder du vejen til Hammelev Kirke, hvor du også finder vand og toiletforhold, samt det 3. stempel.

3. Etape

Hammelev Kirke – Voldby Kirke (12,5 km.)
Fra Kirken går turen tilbage til Hammelevvej. Kryds vejen skråt til højre og følg skiltene ad Langagervej i et langt stræk. Kryds Stensmarkvej og gå ad den lille sti mod kysten. Når stien deler sig, gå da til venstre og følg kysten mod Fornæs fyr. Ved Fornæs fyr er der flere borde-bænkesæt, som giver en god anledning til et velfortjent hvil. Fortsæt langs kysten og nyd vinden, der ofte er ganske frisk på denne strækning. På denne strækning passerer du Fornæs campingplads. Her har du mulighed for overnatning og proviantering – undersøg åbningstider på deres hjemmeside (https://www.fornaescamping.dk/). Følg skiltningen og bevæg dig til venstre ind i landet. Gå videre af Damsagervej til du støder på Hjembækvej. Her går du mod højre til Sangstrup. I Sangstrup drejer du til venstre ad Sangstrupvej, indtil du kommer til Voldby. Følg skiltene til du kommer til Voldby Kirke, hvor du finder stempel nr. 4. I voldby er der mulighed for proviantering i den lokale Brugs. Ved kirken er der et dejligt bord-bænksæt til en lille velfortjent pause. Besøg kirken, der har fantastiske kalkmalerier.

4. Etape

Voldby Kirke – Veggerslev Kirke (6,1 km.)
Fra Voldby kirke drejer du til højre ad Thorsøvej. I Thorsø by drejer du til venstre ad Grenåvej (her skal du være ekstra opmærksom på trafikken) og fortsætter ad Kongshøjvej. Her finder du Thorsø Høje på din venstre side. Thorsø Høje er et af flere kulturhistoriske steder på ruten. Du kan læse mere om det fantastiske fortidsminde her: https://fortidsmindeguide.dk/tidsalder/bronzealder/thorso-hoje
Gå igennem højene og find pilgrimsskiltet på den højre side af anlægget. Her kan du træde ud i markskellet – efter aftale med lodsejeren, må vi gå langs marken til venstre. Ved at følge skellet når du ud på Ernstmarkvej, som du følger til Kløvhøjvej. Her drejer du til højre mod Veggerslev. Følg vejen ind i byen og gør stop ved kirken, hvor du finder stempel nr. 5.

5. Etape

Veggerslev Kirke – Karlby Kirke (1,6 km.)
Efter Veggerslev kirke, går turen videre ad Veggerslevvej mod Karlby. Følg vejen ud i det åbne landbrugsland. Efter et skarpt sving, drejer vejen fra mod Karlby Kirke, som kan ses i det fjerne. På denne strækning er du virkelig højt placeret og kan se langt ud over kysten. Ved Karlby Kirke er det 6. stempel. Nyd udsigten.

6. Etape

Karlby Kirke – Gjerrild Kirke (4,9 km.)
I Karlby går du videre ad Høgebovej og drejer til venstre ad Pejmarksvej, og fortsætter straks herefter til højre ad Karlby Strandvej. Fortsæt ligeud til du når kysten. Gå langs kysten til venstre. På denne strækning er der rig mulighed for at finde fossiler og smukke sten. Det skulle efter sigende også være et rigtig godt fiskested. Herefter fortsætter du ad Batterivej, der drejer ind i landet igen mod Gjerrild. Kirken står flot foran dig, når du bevæger dig ind i byen.

7. Etape

Fra Gjerrild Kirke til Sostrup Slot & Maria Hjerte Kloster (900 meter)Fra kirken går du ned mod byen. På højre hånd finder du den smukke præstegård i bindingsværk og med stråtag. For enden af præstegården finder du en fin grøn plet med et stort bord-bænkesæt. Området er præsenteret med et pilgrimsskilt og er et oplagt sted for et velfortjent hvil. Fortsæt herefter et par hundrede meter og drej så til venstre ad Grenåvej. For enden af bakken kan du se den smukke allé, der fører til Sostrup Slot og Kloster.

Nyd stemningen under træerne.For enden af Alleen, drejer du mod venstre over mod klosterkirken. Bemærk at stemplet er placeret på en pæl ca. halvvejs mod kirken på venstre side. Det står lidt diskret, og man kan let overse det.
Når du nu er på Sostrup, kan du være heldig at få lov til at se kirken indefra, hvis du spørger i receptionen. De åbner gerne på forespørgsel. Det er muligt at booke værelser på slottet. Læs mere her: https://sostrup.org/

8. Etape

Fra Maria Hjerte Kloster via Bønnerup til Hemmed Kirke (15 km.)

Fra Maria Hjerte Kloster vandrer du hen til slotsbroen og går ned gennem haveanlægget, hvor skilte viser dig ud af haven og ind i skoven. I skoven finder du to søer, en bålplads og et shelter. Følg stien forbi søerne (shelterpladsen er en afstikker fra ruten) ud til landevejen. Har du behov for at handle, drejer du til højre ad to omgange. Herefter finder du en LetKøb et par hundrede meter fremme.

Har du ikke behov for at handle, fortsætter du over vejen og følger skiltene langs Dyrehavevej.

Ved Dyrehavevej finder du Gjerrild vandrerhjem, som du kan læse om her: https://gjerrildvandrerhjem.dk/

Gå ad Gjerrildbanestien til du er kommet udenfor byen, hvor stien krydser Langholmvej, som går direkte ned mod Gjerrild Nordstrand. Gåturen er ca. 4 km ad en slyngende og smuk strækning igennem skoven.

Ved Gjerrild Nordstrand finder du en DCU-camping, med mulighed for overnatning og indkøb. Du kan læse mere om campingpladsen her: https://www.dcu.dk/da/dcu-camping/gjerrild-strand

For enden af Langholmvej drejer du ind på Sankt Gertruds Sti/ Djurslandsstien og følger stisystemet hele vejen til Bønnerup.

Det er en fantastisk smuk strækning.På vejen mod Bønnerup kan du gøre ophold hos Albertinelund Camping, som du kan læse mere om her: www.albertinelund.dk I Bønnerup kan du tage en afstikker ned på havnen. Her kan du i sommerperioden finde dejlige restauranter og en grillbar, eller du kan købe frisk fisk hos fiskehandleren. Der er også toilet- og badeforhold ved lystbådehavnen. Et godt sted til en pause.
Tilbage på ruten følger du “havet” i både fysisk og bogstavelig forstand, da vejnavnet er “Havet” og udsigten er smukke Kattegat. “Havet” bliver til Bønnerupvej. Her finder du på højre hånd en Daglig Brugs. Følg Bønnerupvej ud af byen, til du møder Hemmed Kær på højre hånd. Drej til højre ad Hemmed Kær og følg vejen. Når du møder et T-kryds, fortsætter du ad den højre vej (asfalteret vej), og går videre forbi en stor gård og forbi Poppelhøjvej. Gå et godt stykke videre ad Tustrupvej. Ved en anden stor gård, møder du Gjerrildbanestien på din venstre side, drej ind på den og fortsæt indtil du passerer en gammel vandmølle med bolig. Følg skiltene, der guider dig til venstre henover en lav bro. Fortsæt ligeud, indtil du kommer til Hemmed by. Her fortsætter du ad Poppelhøjvej og passerer en legeplads og bord-bænkesæt, der frit må benyttes til en velfortjent pause.

Her møder du en tværgående vej (Hemmedvej). Den går du over og fortsætter ad Hemmed Kirkevej. På din højre side finder du Hemmed Kirke og det næste stempel. Her er også bord-bænkesæt til fri afbenyttelse.

9. Etape

Fra Gjerrildbanestien til Agathelund & Rimsø Kirke (6,8 km)
Følg vejen til højre et par 100 meter. Gå herefter til venstre ind ad Gjerrildbanestien/ Sankt Gertruds Sti. Husk det er privat skov, så her må man kun gå på stierne. Fortsæt til du møder en tværgående vej (Albækvej). Gå til højre og gå over Præstevej. Fortsæt ind ad skovvejen, forbi et gult hus og gå videre til du ser et skilt med Bloksbjergvej. Fortsæt videre til vejen deler sig i et y, følg skiltet til venstre og du ankommer til Agathelund (Kirkeskoven). I Agathelund finder du træskulpturer rundt omkring. De markerer grænsen mellem kirkeskoven og de privatejede skove, samt særlige steder i skoven. I Agathelund må man færdes frit, da skoven hører til Rimsø Kirke.

I Agathelund går der et spor til venstre. Du kan kende stedet på at der står en særlig bænk og en træskulptur. Hvis du går en lille afstikker op ad sporet, finder du skovkirken inde til højre. Skovkirken/ andagtspladsen er markeret med et skilt og en skulptur. Nyd freden. Er du helt stille, kan du være heldig at se hjorte og andet vildt. Gå tilbage til bænken igen og fortsæt til venstre ad skovvejen. På et tidspunkt deler vejen sig i et t-kryds. Gå til højre ad den gamle driversti, hvor Rimsøborgerne i gamle dage drev deres kvæg på græs. Følg Drøvten til du møder Rimsø by og kommer ud på en asfalteret vej. Her drejer du til højre igennem byen og fortsætter op til kirken. Lige før kirken finder du Danmarks ældst fungerende præstebolig fra 1593, på din venstre side.

I Tores Have overfor præstegården, finder du shelter og bålfad, samt bord-bænkesæt til fri afbenyttelse.

I den ene længe ind mod kirkegården er der toilet og adgang til vand.

Rimsø Kirke er en døgnåben kirke, hvor der er automatisk lystænding når man går ind. Lyset er tændt i 30 minutter, hvorefter du skal ud i våbenhuset og aktivere lyset igen. Der er altid mulighed for at tænde stearinlys, hvis man vil tænde lys for nogen.

Bemærk også den store runesten, der står på kirkegården. Den kan du læse mere om her: https://fortidsmindeguide.dk/tidsalder/vikingetid/rimso-kirke

“Tab for alt ikke lysten til at gå: Jeg går mig hver dag det daglige velbefindende til. Og går fra enhver sygdom; Jeg har gået mig mine bedste tanker til. Og jeg kender ingen tanke så tung, at man jo ikke kan gå fra den. Når man således bliver ved med at gå, så går det nok.”